Voor docenten

4FREE is een online leeromgeving voor leerlingen en studenten met daarnaast een gratis magazine voor docenten. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei wil met dit lesmateriaal gesprek en discussie over vrijheid en onvrijheid, over ervaringen met oorlog en over de daarbij horende vragen over de democratische rechtsstaat stimuleren.

Digitale leeromgeving

Bekijk alle films en artikelen, kies een thema en veel plezier!

Thema's

Ontdek de verschillende thema's die met oorlog en vrijheid te maken hebben. Wat denk jij over discriminatie of moeten vluchten voor oorlog? Elk thema bevat lessen en achtergrondartikelen om je te verdiepen in het thema.

4FREE: Voor studenten én docenten

Lessen over oorlog en vrijheid zijn actueler dan ooit. Na de corona pandemie en de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn leerlingen en studenten zich heel erg bewust van de betekenis van vrijheid en onvrijheid. Wilt u aandacht besteden aan deze onderwerpen in uw les? Lees hier tips en aandachtspunten voor lesgeven over oorlog en vrijheid.

Films Geef Vrijheid Een Gezicht

In deze twee films zie je mensen die oorlog hebben meegemaakt met elkaar in gesprek, te vinden onder de naam – Geef Vrijheid Een Gezicht. In de eerste film zie je Wahhab, gevlucht voor de oorlog in Irak, in geprek met Emmy, die als Joods meisje de Tweede Wereldoorlog overleefde, maar haar ouders verloor.  In de tweede film zijn Sara en Trijneke met elkaar in gesprek. Sara is 15 jaar en maakte de oorlog in Syrie mee. Trijneke vertelt over haar herinneringen aan haar vader, de verzetsman Johannes Post. Ze praten over verdriet en hoop en delen hun kijk op vrijheid. In de film zijn vragen voor de klas opgenomen en extra uitleg over de verschillende conflicten.

 

Er zijn ook vier filmpjes waarin de grenzen van vrijheid wordt bediscussieerd – De prijs van vrijheid. Jongeren geven hun eigen visie op de Four Freedoms, de vrijheden die president Roosevelt tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal stelde. Jongeren geven de dilemma’s weer die zij zien bij het naleven van deze vrijheden. In de klas kan deze discussie verder gevoerd worden.

Centraal in de digitale omgeving staat de verbinding van het verleden met het heden. Welke betekenis heeft de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog voor ons hedendaagse denken over vrijheid en oorlog. Het vertrekpunt in het lesmateriaal is steeds de belevingswereld van jongeren zelf. De Tweede Wereldoorlog biedt tal van verhalen die herkenbare en aansprekende voorbeelden zijn om de wereld om ons heen beter te kunnen begrijpen.

Alle lessen kunnen zowel individueel als groepswerk of klassikaal gemaakt worden.

Aandachtspunten

Check of er een leerling of student in de klas is die zelf vluchteling is geweest, of oorlog heeft meegemaakt (in zijn of haar familie). Deze jongere wil zich mogelijk niet expliciet uitspreken, bespreek dit eerst met de desbetreffende jongere.

 

Docentenmagazine

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei introduceert eind 2021 de eerste editie van het 4FREE docentenmagazine. Dit gratis magazine is speciaal gemaakt voor docenten geschiedenis, maatschappijleer, burgerschap en andere geïnteresseerden.

Het magazine heeft als doel om docenten inhoudelijk te ondersteunen bij discussies in de klas over vrijheid en oorlog. Het brengt in beeld hoe mensen zoeken naar de grenzen van vrijheid van zichzelf en van anderen. Wat zijn bijvoorbeeld de do’s en don’ts bij lesgeven over de Holocaust? Hoe kan je graffiti inzetten om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken? Het magazine laat ook zien hoe online games over de Tweede Wereldoorlog al dan niet in de klas gebruikt kunnen worden.

Bestel het magazine gratis: 4FREE (onderwijsinformatie.nl)

Download een .pdf van het magazine hier

Hebt u een tip voor collega’s? Wilt u delen hoe u met deze website in de klas hebt gewerkt? Hebt u suggesties of aanvullingen voor ons? Mail naar: educatie@4en5mei.nl

 

  • 4FREE

    Een online leeromgeving voor leerlingen en studenten met daarnaast een gratis magazine voor docenten. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei wil met dit lesmateriaal gesprek en discussie over vrijheid en onvrijheid, over ervaringen met oorlog en over de daarbij horende vragen over de democratische rechtsstaat stimuleren.

  • Tip

    Maak tijd om in de klas over oorlog en vrijheid te praten als studenten of leerlingen hierom vragen. Actuele ontwikkelingen kunnen soms heel urgent of zorgelijk zijn voor jongeren. Door in een veilige klasomgeving met hen te bespreken wat er aan de hand is kunnen zorgen worden gedeeld.

Cookie toestemming
Om de gebruikerservaring te verbeteren gebruiken wij geanonimiseerde analytische cookies.